Lilla Augustpriset
men här kommer dem i ett eget inlägg:
Kärlekssvetten av Cathrine Bengtsson, Lund
”Kärlekssvetten” är en känslomässig jordbävning för läsaren. Med den här kraften kan en bästa väns svek drabba en ung människa – så hårt att det präglar hela den fortsatta uppväxten och kanske resten av livet. Den bakomliggande orsaken till huvudpersonens agerande – mammans cancer – antyds skickligt, med små medel. Den försonande vändpunkten i slutet – närheten till lillebrors femåriga kropp – är överraskande, sinnligt fångad, övertygande och lika stark som skildringen av jagberättarens djupa ensamhet.
Kontaktannons 2000-tal och handlösa funderingar av Isa Chen, Luleå
I en ärlig och äkta text skildrar Isa Chen hur det kan kännas att vara singel. Med en charmig och ibland kaxig ton, ”Kan man inte skaffa en pojkvän kanske man kan försöka vinna en jävla skrivartävling i alla fall”, kastas läsaren mellan jagets klockrena funderingar. Ibland byts skrattet ut mot en instämmande suck eller en gnagande oroskänsla. Chen skildrar en stor ensamhet, ett tomrum och en ekande längtan efter att vara älskad och fullkomlig. Ett eko som stannar kvar.
Mellanmjölk och varma händer av Sara Malmberg, Bromma
Sara Malmberg är nominerad för en novell som i stillsam koncentration beskriver de starka känslorna i en kort och omöjlig kärlekshistoria. Med säkert handlag har författaren valt detaljer som speglar två människors rörelser till och från varandra; ögonblick av förälskelse, tilltro, vånda och uppbrott – ögonblick som formar en berättelse.
Det handlar nästan aldrig om kärlek vid första ögonkastet av Katarina Sandberg, Kristianstad
I sin intensiva och klarsynta betraktelse snarare än berättelse fångar Katarina Sandberg in det som möts i ”mitten av någontinget som deras munnar utgör”. Men det handlar inte bara om kyssar: Det handlar nästan aldrig om kärlek vid första ögonkastet handlar om allt det vi måste prata om, om hur all lust och längtan förvandlas till ett ”nej”, som aldrig riktigt blev sagt, men som bränt sig fast.
Sådant vi inte rår över av Katarina Sandberg, Kristianstad
Vägskäl, livsval eller vad det är nu som styr en människas mått och steg, hennes möten och handlingar, allt detta skildrar ”Sådant vi inte rår över” av Katarina Sandberg. Med dagermansk precision och skärpa placerar hon fasta trappsteg under sina människor att kliva på eller så låter hon dem falla när falluckan öppnas. Livets obevekliga skörhet kan knappast bättre beskrivas än så här.
Kokong av Cecilia Stanley, Helsingborg
I ”Kokong” ger Cecilia Stanley prov på ett imponerande moget formspråk som för tankarna till amerikansk dirty realism. Hon visar att hon suveränt behärskar berättarteknikens alla moment i en novell som är närmast klassisk till sin uppbyggnad. Med sinnlig detaljrikedom och överraskande vändning levandegör hon ett drama som rör sig både på och under ytan. Detta är litteratur!
600 bidrag har sänts in av ungdomar i åldern 16 till och med 20 år. Juryn har bestått av Stefan Skog (ordförande), Mats Berggren, Anette Eriksson, Ester Roxberg och Katarina Lycken Rüter.
Kärlekssvetten av Cathrine Bengtsson, Lund”Kärlekssvetten” är en känslomässig jordbävning för läsaren. Med den här kraften kan en bästa väns svek drabba en ung människa – så hårt att det präglar hela den fortsatta uppväxten och kanske resten av livet. Den bakomliggande orsaken till huvudpersonens agerande – mammans cancer – antyds skickligt, med små medel. Den försonande vändpunkten i slutet – närheten till lillebrors femåriga kropp – är överraskande, sinnligt fångad, övertygande och lika stark som skildringen av jagberättarens djupa ensamhet.
Kontaktannons 2000-tal och handlösa funderingar av Isa Chen, Luleå
I en ärlig och äkta text skildrar Isa Chen hur det kan kännas att vara singel. Med en charmig och ibland kaxig ton, ”Kan man inte skaffa en pojkvän kanske man kan försöka vinna en jävla skrivartävling i alla fall”, kastas läsaren mellan jagets klockrena funderingar. Ibland byts skrattet ut mot en instämmande suck eller en gnagande oroskänsla. Chen skildrar en stor ensamhet, ett tomrum och en ekande längtan efter att vara älskad och fullkomlig. Ett eko som stannar kvar.
Mellanmjölk och varma händer av Sara Malmberg, Bromma
Sara Malmberg är nominerad för en novell som i stillsam koncentration beskriver de starka känslorna i en kort och omöjlig kärlekshistoria. Med säkert handlag har författaren valt detaljer som speglar två människors rörelser till och från varandra; ögonblick av förälskelse, tilltro, vånda och uppbrott – ögonblick som formar en berättelse.
Det handlar nästan aldrig om kärlek vid första ögonkastet av Katarina Sandberg, Kristianstad
I sin intensiva och klarsynta betraktelse snarare än berättelse fångar Katarina Sandberg in det som möts i ”mitten av någontinget som deras munnar utgör”. Men det handlar inte bara om kyssar: Det handlar nästan aldrig om kärlek vid första ögonkastet handlar om allt det vi måste prata om, om hur all lust och längtan förvandlas till ett ”nej”, som aldrig riktigt blev sagt, men som bränt sig fast.
Sådant vi inte rår över av Katarina Sandberg, Kristianstad
Vägskäl, livsval eller vad det är nu som styr en människas mått och steg, hennes möten och handlingar, allt detta skildrar ”Sådant vi inte rår över” av Katarina Sandberg. Med dagermansk precision och skärpa placerar hon fasta trappsteg under sina människor att kliva på eller så låter hon dem falla när falluckan öppnas. Livets obevekliga skörhet kan knappast bättre beskrivas än så här.
Kokong av Cecilia Stanley, Helsingborg
I ”Kokong” ger Cecilia Stanley prov på ett imponerande moget formspråk som för tankarna till amerikansk dirty realism. Hon visar att hon suveränt behärskar berättarteknikens alla moment i en novell som är närmast klassisk till sin uppbyggnad. Med sinnlig detaljrikedom och överraskande vändning levandegör hon ett drama som rör sig både på och under ytan. Detta är litteratur!
600 bidrag har sänts in av ungdomar i åldern 16 till och med 20 år. Juryn har bestått av Stefan Skog (ordförande), Mats Berggren, Anette Eriksson, Ester Roxberg och Katarina Lycken Rüter.
Källa